Piektdien Pērnavā noslēdzās viena no lielākajām regatēm Baltijā – Gulf of Riga Regatta (GoRR), kur notika arī Latvijas burāšanas čempionu titulu izcīņa. No 65 komandām, kas sadalītas sešās grupās, uz Igauniju aizceļoja 11 medaļu komplekti, 5 – palika Latvijā un 2 – devās līdzi lietuviešiem. Tāpat noskaidroti simboliskā Livonijas kausa saņēmēji – šoreiz abas komandas no Igaunijas. Piecas sacensību dienas aizritēja ar ļoti mainīgiem laikapstākļiem – negaisu un bezvēja dienām. Dinamiski laikapstākļi arī noslēdzošajā Pērnavas posmā, kas bija pamatīgs pārbaudījums sportistu meistarībai un laivu tehniskajam aprīkojumam. Netrūka arī tehnisku ķibeļu.
Piecu dienu burāšanas sacensības, kas iesākās ar krāšņu buru jahtu parādi Rīgas centrā, noslēdzās piektdien Igaunijas krastos. Kā atzīst paši burātāji, regate laikapstākļu ziņā bija īstens hameleons. Rīgā sākās ar spēcīgiem negaisiem un stipru lietu, kas brīžiem pat ierobežoja redzamību uz ūdens. Pēc tam sekoja izteikta bezvēja diena posmā uz Salacgrīvu. Piekrastes braucienā trešdien labs vējš, un burātāji gandarīti par sportisko dienu līdz ar Salacgrīvas sarūpētajiem svētkiem krastā. Ceturtdienas pārgājiens uz Pērnavu notika pa vējam ar vieglajām burām. Kā smej burātāji – perfekts lidojamais laiks – visi ātri nonāca finišā.
Tikmēr noslēdzošā diena Pērnavas līcī izrādījās pati smagākā un lielākais pārbaudījums komandām un jahtām – stipras vēja brāzmas un kārtīgs vilnis. Īpaši ORC1 un ORC2 grupas pievēja-pavēja distance ļāva spēcīgākajām komandām apliecināt meistarību un izgaismoja visus trūkumus. Pēdējos braucienos visa flote tika sadalīta divās daļās. Četras grupas devās sacensību pārgājienā apmēram 20 jūras jūdžu garumā. Tikmēr ātrākās laivas ORC1 un ORC2 cīnījās, tā sauktajās, olimpiskajās pievēja-pavēja distancēs, un laikapstākļi ļāva iedot trīs startus, kas dažām komandām izmainīja secību kopvērtējuma tabulā.
ORC1 grupa
Pērnavas noslēdzošā sacensību diena būtiski pamainīja Latvijas komandas THORA atrašanos kopvērtējuma tabulā. Ja vēl līdz Pērnavas braucienam meistarīgāko jahtu grupā komanda cīnījās par otro vietu, tad pēc pievēja-pavēja braucieniem kopvērtējuma rezultāts septiņu komandu konkurencē noslīdēja uz piekto vietu.
THORA jahtas īpašnieks Klāvs Vasks komentējot pēdējās dienas sportisko sniegumu norāda, ka daļa no komandas nevarēja piedalīties un burātāji bija jāaizstāj piektdienas braucienos. "Aizvietotāju meistarība pie tik stipriem apstākļiem neļāva komandai parādīt savu sniegumu, kas rezultējās liktenīgās kļūdās," tā Vasks skaidrojot, piemēram, vienu no kļūdām attiecībā uz pieredzējušo komandas locekļu un aizstājēju sadalījumu pa pozīcijām uz laivas. Ticamāk, tieši tas THORA maksāja pjedestālu. Latvijas komanda palaida pa priekšu ne tikai sportiski ambiciozos PROJEKTS A1 konkurentus no Latvijas ar kapteini Gati Graudumu, bet arī trešo vietu atdeva igauņu NOLA X kapteinim Eiro Pank.
Tikmēr otrā vieta ORC1 grupā Lietuvas ARABELA un kapteinim Raimondas Šiugždinis. Bet uzvaras laurus plūca un par Latvijas čempioniem kļuva Kalevi jahtkluba komanda SHADOW ar kapteini Harles Liiv, kuri GoRR piedalījās pirmo reizi. SHADOW komanda izcīnīja šogad arī Livonijas kausu. Komandas pārstāvis Jaan Akermann norādīja, ka kopumā regati ir apmierināts, un lai arī komanda piedalās daudzās starptautiskās sacensībās un pasaules čempionātos, tomēr atšķirīga pieeja sacensību norisei bija interesants izaicinājums arī viņiem. Kā iepriekš vēstīts šogad pirmo reizi komandu sniegumu vērtēja pēc detalizētākas sistēmas – PCS, kas ļauj precīzāk aprēķināt komandu sniegumu atkarībā no vēja virziena un tā izmaiņām, kas padara komandu rezultātus precīzākus.
Interesants papildinājums ORC1 ātrāko laivu grupā – jauna komanda GORILLA, kuru kapteiņo Kārlis Balgalvis, iepriekšējos gados zināma kā LYS grupas komanda MOSQUITTO. Balgalvis sarunā norāda, ka viņam šis gads nebija viegls. Komanda kopvērtējumā ierindojās sestajā vietā: "Mums šogad ir ne tikai jauna grupa, bet arī jauna laiva. Varētu teikt tāda kā eksāmena sesija. Sapratām ko spējam, ko nespējam un kas jādara, lai spētu. Laivas ātruma potenciāls nav izsmelts, un mums ir kur attīsties," tā Balgalvis, un papildināja, "burājot spēcīgāko jahtu grupā distance līdz pirmajām ORC laivām šobrīd vēl ir liela – tās tomēr ir top komandas, kuras arī pasaulē ir izcīnījušas godalgotas vietas. Lai arī uz tām distancē varējām paskatīties tikai no aizmugures, šī bija lieliska skola." Tāpat GORILLA komanda neslēpj, ka šogad nav iztikts bez tehniskiem upuriem. "Stiprā vējā nobeidzām pusotru spinakeru [pavēja buru]. Nebijām vienīgie, kuri vējiem upurēja buras un šis GoRR ņēma tieši spinakerus," smej GORILLA kapteinis atzīstot, ka šī gada regate viņa komandai bijusi dārga mācību sesija.
ORC1 grupas rezultāti:
1. "Shadow" (EST 113) - kapteinis Harles Liiv (Igaunija, Kalevi jahtklubs)
2. "Arabela" (LTU 2399) - kapteinis Raimondas Šiugždinis (Lietuva, Nautikus)
3. "NOLA X" (EST 703) - kapteinis Eero Pank (Igaunija, Kalevi jahtklubs)
ORC2 grupa
Ļoti spraiga cīņa par pjedestālu aizritēja arī mazākajā ātrāko laivu grupā ORC2. Līdz pat pēdējiem startiem Pērnavā sadalījums čempionu virknējumā varēja mainīties. Tiesa, SUGAR komanda ar kapteini Alari Akermann demonstrēja stabilu sniegumu – igauņu komanda ne tikai aizstāvēja pērn iegūto zeltu, bet arī izcīnīja absolūtu uzvaru visos regates posmos, kopvērtējumā saņemot 8 punktus. SUGAR komanda arī Livonijas kausa ieguvēji šogad. Interesanta cīņa notika starp Sāmsalas komandu JAZZ un divām lietuviešu komandām - XIAOMI TV3 IDEFIX un TE KYLA.
TE KYLA sacensību laikā piemeklēja pamatīgas tehniskas ķibeles. Komandas pārstāvis skaidroja, esot uz ūdens salūza detaļa, kas nospriego mastu uz priekšpusi. Visa takelāža līdz ar paceltām burām kļuva vaļīga, apdraudot ne tikai jahtas konstrukciju, bet arī komandu. Laimīgā kārtā jahtai izdevās veiksmīgi atgriezties krastā Salacgrīvā un saudzīgi nolaist buras. Kā stāsta Matas Kinderis: "tuvākā vieta, kur bija pieejama nepieciešamā detaļa bija Dānija. Objektīvi, tas mums nederēja un atradām citu risinājumu - lietotu detaļu no citas jahtas, kuru varējām pielāgot. Tad nu daļa komandas naktī brauca uz Lietuvu, kamēr pārējā komanda pārdzina laivu uz Pērnavu, lai tur veiktu nepieciešamos remontdarbus un varētu turpināt cīņu GoRR". Pēc izlaista Salacgrīva – Pērnava posma, komanda TE KYLA bija spējīga atgriezties uz starta līnijas piektdien un burāt regates dinamiskākajos pievēja-pavēja braucienos. Lai arī uzteicams komandas sniegums trijos noslēdzošajos regates startos – 3., 3. un 2.vieta –, tomēr ar to šajā reizē bija par maz, un Lietuvas komanda kopvērtējumā ar 34 punktiem palika 4. vietā.
Pirmo reizi regatē piedalījās viena no vadošajām Lietuvas jūras burāšanas komandām XIAOMI TV3 IDEFIX ar kapteini Mindaugas Saulenas. Kā atzina komandas līderis, līdz pat pēdējai dienai bija spraiga cīņa par otro vietu starp ar igauņu komandu JAZZ. Negribīgi, bet tomēr XIAOMI TV3 IDEFIX, atpaliekot par septiņiem punktiem, atdeva JAZZ komandai sudrabu un paši šoreiz kaklā kāra bronzas medaļas. Lietuvas komanda apmierināta ar regates sportisko gaitu, un arī nākošgad grasās piedalīties GoRR, kad plāno pacīnīties par augstāku vietu uz goda pjedestāla.
Uzteicams rezultāts ir Jāņa Albertiņa komandai, kura šogad GoRR piedalās ar jaunu jahtu NEMO R. Pērn komanda bija zināma kā ORC1 grupas dalībniece ar jahtu NIRVANA. Tieši sportiskās ambīcijas un vēlme burāt ar mūsu reģiona labākajiem sportistiem šogad lika mainīt jahtu uz sportiskāku. Albertiņš vien ar 2 punktiem atpalika no pieredzējušās lietuviešu TE KYLA komandas un 10 jahtu konkurencē ieņēma augsto piekto vietu. "Laikapstākļi šajā gadā mūsu komandai bija daudz par stipru, un brīžiem pietrūka arī meistarības, tomēr kopumā esmu apmierināts ar mūsu sniegumu ORC," tā NENO R komandas kapteinis.
ORC2 grupas rezultāti:
1. "Sugar" (EST 774) - kapteinis Alari Akermann (Igaunija, Pērnavas jahtklubs)
2. "Jazz" (EST 935) - kapteinis Tarmo End (Igaunija, Saaremaa Merispordi Selts)
3. "XIAOMI TV3 IDEFIX" (LTU 2777) - kapteinis Mindaugas Saulenas (Lietuva, "Gero vejas" klubs)
ORC Cruiser grupa
Kā atzīst daudzi burātāji, kuri izvēlas pāriet no pašmāju apmērīšanas sistēmas LYS uz starptautisko ORC sistēmu, tad tieši ORC Cruiser grupa ir piemērota komandām, kuras nevēlas sacensties pārlieku ambiciozi ar reģiona spēcīgākajām laivām, bet izbaudīt kvalitatīvu konkurenci starp burāšanas amatieriem. Un gribētāju vidū ir ne tikai latvieši, bet arī igauņi, kuri piecu dienu sacensībās šajā grupā savā starpā sadalīja pirmās sešas vietas. Tikmēr Latvijas komandas sarindojās no septītās vietas līdz pat astoņpadsmitajai. Sāmsaliešu komandai LOTE zelts, 6 punkti un pārliecinošs sniegums. Ar trīs punktu starpību tā aiz sevis atstāja Pērnavas sāncenšus JAALIND un NINNE.
Tikmēr no Latvijas komandām vistuvāk pjedestālam pietuvojusies bija Armanda Zirapa kapteiņotā komanda Y-KNOT, kas 34 punktiem ierindojās septītajā vietā. Y-KNOT Salacgrīvā posmā pat izcīnīja trešo vietu, tomēr netrūka arī ķibeļu. "Debija ar savu laivu GoRR man paliks uz mūžu atmiņā, jo tika piedzīvots gandrīz pilnīgi viss, kas var būt sacensībās stiprā vējā – zilumi, saplēsta bura, pielieta laiva, saplīsis stūres mehānisms un sadursme ar citu laivu," par regatē piedzīvoto dalās Ziraps, atklājot, ka noslēdzošajā dienā uz finiša līnijas notika sadursme ar tienešu katamarānu. Abām laivām bortā izsisti caurumi, pamatīga sūce, taču laimīgā kārtā neviens necieta, un pēc veiktajiem remontdarbiem abas laivas gatavas burāt tālāk. Organizatori pēc notikušā incidenta norāda, ka tieši šādi notikumi uz ūdens atgādina, cik svarīgi, lai visas dalībnieku laivas ir apdrošinātas.
ORC Cruiser grupā šogad startēja arī divas kapteines dāmas - Laila Bankovska ar jahtu MANIFEST un Dace Valgere ar VENTOUX DEOUX. Valgeres kapteiņotā komanda šogad 17. vietā, kamēr Bankovska, piedaloties GoRR pirmo reizi ar savu komandu, izcīnīja 10. vietu. "Mūsu sākotnēji uzstādītais mērķis bija piedalīties un pieteikt sevi konkurentiem, lai turpmāk viņi ar mums rēķinās. Pirmajā dienā pie stiprā vēja 10 minūtes pirms starta mēs saplēsām foku [priekšējo buru]. Tas pamatīgi sabojāja kopējo rezultātu," dalās MANIFEST kapteine, atzīstot, ka Salacgrīvas posmā komanda 18 jahtu konkurencē izcīnīja 5. vietu un Pērnavas posmā 6. vietu, kas bija ļoti labs sniegums un radīja kopējo gandarījumu.
ORC Cruiser grupas rezultāti:
1. "LOTE" (EST 460) - kapteinis Daniel Ruutel (Igaunija, Saaremaa Merispordi Selts)
2. "Jaalind" (EST 990) - kapteinis Margo Pobo (Igaunija, Pērnavas jahtklubs)
3. "Ninne" (EST 723) - kapteinis Kaarel Lehtsalu (Igaunija, Pērnavas jahtklubs)
LYS1 grupa
Pārliecinošu un stabilu sniegumu līdz pat noslēdzošajai sacensību dienai sniedza GABRIEL, komanda kura arī pērn šajā grupā izcīnīja zeltu. Andra Zirdziņa kapteiņotā komanda visos posmos pārliecinoši ieguva 1. vietu, vien Pērnavas posmā, kā skaidro komandas stūrmanis un taktiķis Gundars Bērziņš, buru laukums izrādījās par lielu faktiskajam vējam distancē. Tā rezultātā komanda ieguva 4.vietu, bet ar to pietika, lai pirmā vieta kopvērtējumā būtu noturēta. Zirdziņa komanda savā grupā uzvarēja ar 7 punktiem, aiz sevis ar 10 punktiem atstājot igauņu komandu SIREN no Pērnavas jahtkluba. Tikmēr 15 punkti un trešā vieta komandai no Latvijas – MUST BE, kuru vada kapteinis Ģirts Bērziņš.
Pirmo reizi regatē piedalījās arī Kai Vuorilehto komanda PARLAN no Somijas. Sarunā pēc regates Vuorilehto atzina, ka šajā regatē vēja netrūka, un jahtai ir labākas gaitas īpašības tieši stirpā laikā. Šoreiz gan komanda esot bijusi uz pusi mazāka nekā būtu bijis nepieciešams, lai atbilstoši vadītu laivu Pērnavas posmā, kuru raksturoja īpaši spēcīgas vēja brāzmas un pamatīgs vilnis. Somiem pirmajā GoRR sestā vieta ar 22 punktiem. Neraugoties uz to, PARLAN ir apmierināti ar izvēli piedalīties regatē un norāda, ka komandām, kuras nevēlas sacensties ar sportistiem ir īpaši piemērota ORC Cruiser grupa. Kapteinis arī nākošgad apsver domu par dalību GoRR un, ticamāk, tieši tajā grupā.
LYS1 grupas rezultāti:
1. "GABRIEL" (LAT 3) - kapteinis Gundars Bērziņš (Latvija, Usmas jahtklubs)
2. "SIREN" (EST 540) - kapteinis Rasmus Maalinn (Igaunija, Pērnavas jahtklubs)
3. "Must Be" (LAT 464) - kapteinis Ģirts Bērziņš (Latvija, Usmas jahtklubs)
LYS2 grupa
Kupli pārstāvēta arī LYS2 grupa. Kopā 12 komandas, no kurām 9 komandas no Latvijas, bet trīs no Igaunijas. Zīmīgi, ka tieši trīs igauņu komandas pārstāv Sāmsalas jūras sportu savienību un sadalīja savā starpā pjedestālu – pirmajā vietā ar 10 punktiem 50 gadus sena koka jahta PINTA, otrā vieta ar 13 punktiem LILIANN, bet trešā vieta – ELLI ar 19 punktiem.
Te gan jāatzīmē, ka tikai viens punkts no bronzas medaļas šķīra divas Latvijas komandas. Pa 20 punktiem gan Audas jahtkluba komandai FILIAS, kuru kapteiņo Andris Treijs, gan Rīgas sporta burāšanas centra komandai IRISHA, kuru vada kapteinis Aleksandrs Smertjevs. Neraugoties uz vienādu punktu skaitu, ceturtā vieta šoreiz Treija komandai. "Komandai sākumā nebija augstu sportisko mērķu, jo nebijām gatavojušies. Tomēr labs sniegums pirmajā sacensību dienā, kuru raksturoja spēcīgs vējš, ļāva mums arī turpmāk pacīnīties par vietu kopvērtējumā. Pēc Rīgas posma mums pārāk labi negāja, jo laiva ir smaga un attiecīgi rezultāts salīdzinājumā ar citām laivām bija vājāks," stāsta FILIAS kapteinis, atzīstot, ka viņa komandai izšķirošs bija posms pie Pērnavas, kur laba snieguma gadījumā viņi varēja cerēt uz trešo vietu. "Distanci šajā posmā uzsākām veiksmīgi, pirmajā pusē pat apsteidzām ELLI, taču par vēlu uzvilkām spinakeru [vieglas pavēja buras] un tā dēļ ļāvām konkurentiem apsteigt mūs ne tikai distancē, bet arī konkrētajā posmā un kopvērtējumā," tā Treijs.
LYS2 grupas rezultāti:
1. "Pinta" (EST 57) - kapteinis Guido Grass (Igaunija, Saaremaa Merispordi Selts)
2. "Liliann" (EST 396) - kapteinis Margus Blejakov (Igaunija, Saaremaa Merispordi Selts)
3. "Elli" (EST 728) - kapteinis Margus Hiet (Igaunija, Saaremaa Merispordi Selts)
Multihull grupa
Daudzkorpusu jeb katamarānu grupā piedalījās trīs komandas, kuras nedēļas gaitā demonstrēja stabilu sniegumu. Pirmajā vietā pārliecinoši startēja KANI KELI komanda, kuru vadīja kapteinis Juris Tuņa, tikmēr no pirmās vietas ar 4 punktiem atpalika šā gada debitanti – komanda ILLO, kuru kapteiņoja Jēkabs Puriņš. "Mēs dzenamies pakaļ Kani Keli, bet pārliecinoši noķert vēl pagaidām nevaram. Pāris reizes regates laikā esam iemanījušies viņus apdzīt, tāpēc jūtam, ka to varam, ja patrenēsimies un sastrādāsimies," tā Puriņš, papildinot, ka ILLO ir kruīza burātāji, bet komanda sajuta sāncensību garšu un gatava pacīnīties nākošajā gadā arī. Tikmēr grupā, kurā piedalās kuplākais dalībnieku skaits uz vienas jahtas, trešajā vietā un 12 punktus saņēma WIKI komanda ar kapteini Uldi Kronblūmu.
MH grupas rezultāti:
1. "Kani Keli" (LAT 606) - kapteinis Juris. Tuņa (Latvija, Daugavgrīvas)
2. "ILLO" (LAT 600) - kapteinis Jēkabs Puriņš (Latvija, Pilsētas jahtklubs)
3. "Wiki" (LAT 11M) - kapteinis Uldis Kronblūms (Latvija, Prestol)
Par GoRR regati
Sacensību organizatori ir gandarīti par kopējo regates norisi. "Lai arī šā gada regate ir galā, tomēr esam uzsākuši jau nākošā gada sacensību plānošanu, iezīmējot norises datumus," pauž GoRR direktors Valters Romans, kurš atklāj ka 2025. gadā GoRR notiks no 28.jūnija līdz 4.jūlijam.
GoRR ir ikgadēja lielākā starptautiskā regate Latvijā, kas aizrit nedēļas garumā Rīgas līcī. Sacensībās piedalās komandas no Baltijas jūras reģiona. Sacensības notiek jau septīto gadu, to laikā tiek noskaidroti Latvijas jūras burāšanas čempioni un starp faktiski ātrākajām laivām sportiskākajās grupās tiek izcīnīts Livonijas kauss, kas simbolizē Latvijas jūras burāšanas tradīciju atdzimšanu. Regati organizē Latvijas Jūras burāšanas asociācija sadarbībā ar Latvijas Burāšanas savienību un Igaunijas partneriem - Saaremaa Merispordi Selts.